Az idei évadban mindhárom koncerten – két-két történeti mű mellett – egy kortárs magyar mestert és tanítványát (tanítványait) ismerheti meg a közönség. A sorozat mindhárom élő mesterét (Orbán Györgyöt, Csemiczky Miklóst és Vajda Jánost) az 1980-as években felfutó magyarországi poszt- és neostílusok, a magyar klasszikus zenei posztmodern jelentős alkotóinak tartják. Az esték visszatérő házigazdája Molnár Szabolcs zenetörténész, a kortárs klasszikus zene egyik specialistája, aki médiaszemélyiségként és tanárként is ismert.
Klasszikusok tükrében 3.
A Budapesti Vonósok 2022–2023-as évadának utolsó kortárszenei estjén Sosztakovics és Takemitsu művei képviselik a történeti távlatokat. Sosztakovics 1960-ban komponálta a 8. c-moll vonósnégyest (op. 110). Egy karmester, Rudolf Barshai később vonószenekari átiratot készített ebből a vonósnégyesből, és erre az átiratra gyakran úgy hivatkoznak, mint Sosztakovics Kamaraszimfóniájára. Az avantgárd japán művész, Tōru Takemitsu 1957-ben írta vonószenekari Requiemjét, amely – miután Stravinsky megismerte – nemzetközi hírnevet szerzett a komponistának. A Klasszikusok tükrében sorozat utolsó kortárs mester–tanítvány párosát Vajda János (*1949) és Zarándy Ákos (*1982) alkotja. Vajda János ezredfordulón komponált Kamaraszimfóniája zárja az estét.
Műsor
Toru Takemitsu: Requiem vonószenekarra
Zarándy Ákos: Requiem vonószenekarra
Sosztakovics: Kamaraszimfónia Op. 110a – részlet
Vajda János: Kamaraszimfónia No. 2
Közreműködik
Pilz János - koncertmester
Budapesti Vonósok
Botvay Károly - művészeti vezető